رژیم غذایی مناسب افزایش قد

رژیم غذایی مناسب افزایش قد

رژیم غذایی مناسب افزایش قد

در بخش قبلی به توضیح مواد غذایی مناسب برای افزایش قد پرداختیم. در کنار کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین و مینرال، کودک شما نیاز به مصرف میزان مناسب اسید های چرب امگا ۳ و امگا ۶ برای رشد مناسب قدی دارد. کودک خود را به انتخاب میان وعده های مناسب و غذاهای سالم تشویق کنید. تامین مواد مغذی گفته شده در رژیم غذایی برای افزایش قد را میتوان از طریق مصرف غذاهای زیر تامین کرد

لبنیات

لبنیات مثل شیر، کشک، ماست و دوغ حاوی مقادیر زیادی کلسیم و ویتامین های A، B، D و E میباشد. بعلاوه لبنیات منبع خوبی از پروتئین ها هست که به رشد سلول های بدن کمک مینماید. در واقع هیچ رژیم غذایی سالمی نیست که در آن از لبنیات استفاده نشده باشد نیاز است تا در رژیم افزایش قد کودک روزانه یک لیوان شیر قرار داده شود.
ماست هم انتخاب خوبی برای تامین نیاز بدن به کلسیم است.

تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از پروتئین، ویتامین B۱۲، ویتامین A و ویتامین D است، اگر به دنبال رشد سریع قد برای کودکتان هستید تخم مرغ را در رژیم غذایی فرزندتان فراموش نکنید، قسمت سفیده تخم مرغ تشکیل شده از آلبومین است که صد در صد پروتئین است و برای رشد قدی کودکتان پروتئین یک ماده ضروری است، در صورتی که میخواهید از چربی تخم مرغ را مصرف نکنید میتوانید فقط سفیده آن را استفاده کنید و زرده تخم مرغ را مصرف نکنید. بهترین نکته در مورد تخم مرغ این مسئله است که شما میتوانید به روش های مختلف آن را مصرف کنید بدون آنکه تکراری شود، از تخم مرغ آب پز و املت گرفته تا در سالاد الویه و …

مرغ

گوشت مرغ هم همانند تخم مرغ منبع بسیار خوبی از پروتئین است، در واقع یکی از غذاهای جانوری سرشار از پروتئین گوشت مرغ است، مصرف گوشت مرغ در رژیم غذایی کودکتان باعث افزایش ماهیچه سازی و کمک به رشد قدی کودک شما میشود.

سویا

یکی دیگر از مواد غذایی مفید در رژیم افزایش قد لوبیای سویا است، سویا غنی از پروتئین، آهن، منیزیوم، ویتامین، کربوهیدرات و فیبر است و برای افراد گیاهخوار یک جایگزین خوب برای دریافت پروتئین است، توفو یا پنیر سویا هم انتخاب خوبی برای مصرف در رژیم افزایش قد میباشد.

متخصص تغذیه اصفهان | رژیم غذایی مناسب افزایش قد

مغز ها و دانه ها

مغز ها و دانه ها یک انتخاب خوب برای استفاده به عنوان میان وعده در رژیم غذایی برای افزایش قد هستند، مغز ها و دانه ها سرشار از مواد معدنی ضروری و اسید های چرب امگا ۳ هستند که هر دو برای رشد قد کودک ضروری هستند، شما میتوانید این مواد را در وعده های غذایی به صورت پودر شده و یا به عنوان میان وعده در برنامه غذایی افزایش قد استفاده کنید.

سبزیجات برگ سبز

کودک شما ممکن است در برابر خوردن سبزیجات خیلی علاقه ای از خودش نشان ندهد و یا در برابر خوردن سبزیجات مقاومت کند. با این حال نمیتوان از فواید سبزیجات در رژیم افزایش قد چشم پوشی کرد، سبزیجات برگ سبز مثل بروکلی، اسفناج، نخود فرنگی و … غنی از مواد معدنی، ویتامین ها و فیبر هستند. همه این مواد برای رشد قدی و داشتن رژیم غذایی سالم ضروری هستند، مهم نیست که کودک شما خیلی تمایل به خوردن این سبزیجات نداشته باشد و ضروری است که سبزیجات در رژیم غذایی کودکتان قرار داشته باشد. از سبزیجات میتوانید به صورت جداگانه و یا در غذاهای مختلف نظیر سوپ و … استفاده کنید.

میوه

مصرف میوه های فصل به صورت تازه برای رشد کودکان بسیار مفید است، میوه ها منبع بسیار خوبی برای ویتامین ها، املاح و فیبر غذایی هستند که بدون مصرف میوه ها رژیم غذایی ناقص و ناکامل است، بنابر این مطمئن شوید که کودکتان از همه انواع میوه ها در رژیم غذایی خود استفاده کند، بخصوص انواع آن که حاوی ویتامین C و ویتامین A هستند مثل مرکبات، انبه، زردالو و …

ماهی

ماهی یکی دیگر از غذاهای بسیار مفید برای رشد قد کودکان است، گوشت ماهی سرشار از پروتئین، ویتامین D و اسید چرب امگا ۳ است که هر سه این مواد از مواد غذایی ضروری برای رشد بدن هستند، بنابر این سعی کنید در رژیم افزایش قد کودکتان از ماهی به میزان زیاد استفاده کنید. ماهی آب آزاد و دریا دارای ارزش غذایی بیشتری نسبت به ماهی های پرورشی هستند.

هویج

کمتر کسی از این موضوع اطلاع ندارد که هویج منبع بسیار غنی از ویتامین A است.
هویج علاوه بر ویتامین A حاوی مقادیر بالایی ویتامین C هم میباشد.
این ویتامین ها برای حفظ کلسیم در استخوان و حفظ سلامت استخوان ضروری هستند.

غلات کامل

غلات کامل یک انتخاب سالم و مناسب برای رژیم غذایی کودکان است. غلات کامل منبع بسیار خوبی از فیبر، ویتامین های گروه B، آهن، منیزیوم و سلنیوم است که اصلی ترین منبع تولید انرژی در بدن همین غلات هستند. نان های تهیه شده از غلات کامل و یا استفاده از برنج سبوسدار انتخاب بسیار مناسبی برای مصرف در رژیم غذایی افزایش قد هستند.

گوشت قرمز

گوشت قرمز یکی از بهترین منابع پروتئین است. که علاوه بر داشتن پروتئین با کیفیت حاوی مقادیر زیادی آهن و روی نیز میباشد که از مینرال های ضروری برای افزایش قد محسوب میشوند. هرچند گوشت قرمز یک ماده غذایی بسیار مفید برای افزایش قد است. اما باید توجه داشته باشید که نباید به میزان زیادی از گوشت قرمز استفاده کنید، دو بار در هفته انتخاب مناسبی برای مصرف گوشت قرمز میباشد.


دکتر رضا اطمینانی

متخصص تغذیه اصفهان

دکتر رضا اطمینانی با ارائه روش های اصولی در تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن افراد می تواند نقش مهمی در رسیدن افراد به سلامت جسمی و روحی داشته باشد .

جهت مشاهده پیج اینستاگرام دکتر رضا اطمینانی پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی :

آیا شیر جایگزین مناسبی برای گوشت می باشد؟

علت لاغری و ریزش مو

جلوگیری از لاغری صورت در رژیم لاغری

نکات مهم درافزایش قد کودکان

بیماری بی ‌اشتهایی عصبی

موادغذایی افزایش دهنده شیر مادر

رژیم غذایی مردان برای پسردار شدن

غذاهای نامناسب در پسرزایی مردان

مواد غذایی برای افزایش قد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.