آیا شیر جایگزین مناسبی برای گوشت می باشد؟

آیا شیر جایگزین مناسبی برای گوشت می باشد؟

آیا شیر جایگزین مناسبی برای گوشت میباشد؟

برخی از انجمنھای مرتبط با غذا و سلامت ادعا نموده اند که شیر  را می توان جایگزین گوشت بدون عوارض جانبی کرد که در این جا  به مطالعات صورت گرفته میپردازیم:

شیر

محققان گروه بزرگی از کودکان (۱۴-۶ سال) که به دلیل فقر عمدتا گیاھخوار بودند و بیش از ۷۵ ٪از انرژی دریافتی آن ھا از طریق ذرت و حبوبات و کمتر از ۶ ٪از غذاھای منبع حیوانی دریافت می گردید و میزان مصرف روزانه شیر و گوشت آنھا بسیار کم بود (به ترتیب تقریبا ۳۵ گرم و ۱۱ گرم) را به چھار گروه گوشت، شیر، انرژی ھر روز در مدرسه، کودکان یک وعده غذایی اضافی دریافت می کردند. گروه گوشت: ۶۰ گرم گوشت گاو، گروه شیر: ۲۰۰ میلی لیتر شیر، گروه انرژی: ۳ گرم روغن اضافی دریافت می کردند ولی گروه کنترل ھیچ وعده غذایی اضافی دریافت نمی کردند.

در این مدت محققان چندین شاخص از جمله رشد، توانایی فکری، عملکرد مدرسه و رفتارھای اجتماعی را اندازهگیری کردند. بعد از ۲ سال، گروه گوشت بھترین نتایج سلامت را داشت. گروه گوشت بیشترین پیشرفت را در شاخص ھای مذکور (ھوش، افزایش فعالیت ھای ابتکاری، رھبری و…)  در حالی که گروه شیر کمترین پیشرفت را نشان داد. علت بیشترین پیشرفت در گروه گوشت میتواند پروتئین با کیفیت بالا، فراھم زیستی بیشتر آھن، روی و ویتامینB12 باشد. تنھا موردی که کودکان گروه شیر با سن زیر ۶ سال نشان دادند سرعت بیشتر در افزایش رشد قدی بود.

بنابراین میتوان نتیجه گرفت که جایگزینی شیر به جای گوشت نمی تواند بسیاری از نیازھای کودکان را تامین نماید و منجر به مشکلات متعددی در رشد و عملکرد کودکان می شود. ھمچنین در تعدادی از مطالعات ارتباط بین مصرف بالای لبنیات و افزایش آکنه را نشان داده است که در اثر جایگزینی لبنیات به جای گوشت ممکن است شاھد افزایش آکنه در کودکان و بزرگسالان باشیم. از مھمترین عوارض آکنه میتوان به افزایش احتمال افسردگی و خودکشی در جوانان اشاره نمود.

 

جهت مشاهده پیج اینستاگرام دکتر رضا اطمینانی پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی :

متخصص تغذیه اصفهان

چاقی علت سرطان کبد

اسیدهای چرب ترانس مضر هستند؟

رژیم گیاھخواری و بروز بیماری

رژیم بیماران چربی خون بالا

رژیم غذایی بدون قند

رژیم سالم خواری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *