رژیم غذایی مناسب برای چاقی و اضافه وزن

رژیم غذایی مناسب برای چاقی و اضافه وزن

برنامه غذایی مناسب برای چاق شدن

افرادی که بیش از حد لاغر هستند، به یک برنامه غذایی برای چاق شدن یا رژیم چاقی نیاز دارند تا بتواند با روش‌های سالم و اصولی وزن خود را افزایش دهند. لاغری زیاد حتی از چاقی هم خطرناک‌تر است. به نظر متخصص تغذیه اصفهان این افراد بیشتر از کسی که وزن معمولی دارد در خطر عفونت و ابتلا به بیماری‌های عفونی هستند.

کاهش وزن زیاد، به همان اندازه افزایش وزن بیش از حد، می تواند مشکلاتی را در بدن به وجود آورد. اگر کاهش وزن شما بیش از حد است، در معرض کمبود مواد مغذی می باشید و این خود دلیلی است برای ابتلا به کم خونی، پوکی استخوان، بیماری های پوستی،

ضعف عضلانی، پریشانی، اضطراب، تنبلی و بالاخره خستگی بیش از حد.

نکات قابل توجه برای افزایش وزن

به جای آنکه ۳ وعده بزرگ غذایی در روز مصرف کنید، بهتر است برای افزایش وزن ۶- ۵ وعده غذایی سالم و متعادل میل کنید.

افزایش مصرف تنقلات و غذاهای چرب، یک راه خوب برای افزایش وزن نمی باشد. تنقلات محتوی مقدار زیادی چربی های اشباع شده می باشند. اگر شما می خواهید افزایش وزن پیدا کنید و کالری بیشتری را وارد بدن خود کنید، بهتر است از غذاهایی که مفید برای بدن شما می باشند، استفاده کنید.

بهتر است آجیل و دانه ها را فراموش نکنید و روزانه حداقل یک مشت از آنها را میل کنید. آنها هم دارای چربی امگا ۳ و هم دارای فیبر می باشند.

ورزش کردن، نقش مهمی در افزایش وزن دارد. وزنه برداری، به بزرگ شدن عضلات کمک می کند.

رژیم غذایی مناسب برای چاقی و اضافه وزن | متخصص تغذیه اصفهان

خوراکی های اشتهاآور و چاق کننده کدامند؟

خوارکی ها نقش اساسی را در برنامه غذایی برای چاقی ایفا می کنند. طبع و اشتهاآور بودن مواد غذایی باعث می شود میل به غذا خوردن در فرد افزایش پیدا کند یا اندام های وی حجیم تر شود.

  • مواد غذایی نشاسته ای مانند سیب زمینی و ذرت و میوه ها
  • پروتئین های کم چرب، از جمله گوشت بدون چربی، ماهی های چرب مثل سالمون، تخم مرغ و مرغ
  • غلات کامل
  • جو و برنج قهوه ای
  • ویتامین B و مواد معدنی از جمله روی و منگنز
  • آجیل
  • روغن زیتون

منابع غذایی پروتئین، چربی و کربوهیدرات مورد نیاز برای افزایش وزن

منابع خوب پروتئین شامل: گوشت قرمز، ماهی، مرغ، آجیل، دانه هاست.

چربی سالم شامل امگا ۳ و امگا ۶ می باشد. چربی برای سلامت مو، پوست و عملکرد عصبی بسیار مهم می باشد.

امگا ۳ در ماهی، روغن کانولا و گردو وجود دارد.

کربوهیدرات برای تأمین انرژی بسیار مهم می باشد. کربوهیدرات، سوخت واقعی برای بدن می باشد.

توصیه های لازم برای افزایش وزن

ابتدا باید بدانید چقدر کالری نیاز دارید تا به وزن دلخواه خود برسید.

در صبحانه خود نان سبوس دار و کره بادام زمینی را وارد کنید.

از کره بادام زمینی استفاده کنید. می توانید از بستنی ها و یا غذاهای صبحانه آماده دارای بادام زمینی استفاده کنید.

بعد از صبحانه و بعد از ظهر خوراک مختصری را فراهم آورید. توجه کنید که این خوراک نباید از تنقلات باشد.

از تخم مرغ برای درست کردن سوپ، سس و نان استفاده کنید. تخم مرغ پخته را به سالاد اضافه کنید.

حتماً در یک وعده غذایی از سبزیجات سبز رنگ، ذرت و مواد نشاسته ای استفاده کنید.

در آخر بازهم ورزش را از یاد نبرید.

بیشتر بدانید:

رژیم غذایی چیست؟

تغذیه و رژیم درمانی


جهت مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.