علل پرخوری قبل از پریودی چیست؟

علل پرخوری قبل از پریودی چیست؟

بررسی علل پرخوری قبل از پریودی

پرخوری قبل از پریودی یکی از علائم PMS است که بسیاری از زنان آن را تجریه می‌کنند. علت اصلی این پرخوری تغییرات هورمونی و متابولیسم بیشتر بدن است. اگر نتوانید این هوس خوردن را کنترل کنید باید به متخصص تغذیه، زنان یا روانشناس مراجعه کنید. در مقاله امروز سایت دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان به بررسی و مطالعه علل پرخوری قبل از پریودی خواهیم پرداخت.

پرخوری قبل از پریودی، یک میل شدید به خوردن غذای بیشتر از حد لازم است که معمولا به دلیل نوسانات هورمونی ایجاد می‌شود. ممکن است این میل، شامل خوردن میان وعده زمانی که گرسنه نیستید یا در خفا غذا خوردن باشد. برخی از افراد پس از انجام این کار احساس اندوه یا شرم می کنند. پرخوری قبل از پریودی بسیار رایج است و چندین نکته و استراتژی می‌تواند به فرد کمک کند تا این هوس را مهار کند.

مهار کردن این اختلال بسیار حیاتی است، چرا که در صورت تداوم ممکن است به مشکلات جدی‌تری همچون اختلال پرخوری تبدیل شود. اگر در مهار این اشتیاق خود در خوردن مشکل دارید، باید به یک متخصص تغذیه مراجعه نمایید. مشورت با دکتر زنان هم می‌تواند به کشف علت این پرخوری کمک کند. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چرا بسیاری از افراد قبل از عادت ماهانه غذای اجباری می‌خورند.

مطلب پیشنهادی : تعادل pH خون با مواد غذایی موثر

دلیل پرخوری عصبی قبل از پریود

دلایل مختلفی می‌تواند پشت پرخوری قبل از قاعدگی باشد، اما دلیل اصلی آن اختلال در تولید هورمون‌ها است.

تغییرات در هورمون‌های زنانه

در طول تخمک گذاری حدود ۶ تا ۱۴ روز قبل از پریود، بدن شما برای بارداری احتمالی آماده می‌شود. این کار آماده‌سازی بر هورمون‌ها و متابولیسم شما تاثیر می‌گذارد.

در مرحله پایانی فاز فولیکولی، که درست قبل از تخمک گذاری اتفاق می‌افتد، هورمون‌های شما روی یک ترن هوایی می‌پرند. ابتدا هورمون استروژن که به استرادیول معروف است صعود می‌کند و به اوج می‌رسد و تا زمان رسیدن به فاز لوتئال در همان حالت باقی می‌ماند.

استروژن در قسمت اول فاز لوتئال کاهش می‌یابد، تقریباً زمانی که پروژسترون به طور سرسام آوری افزایش می‌یابد. محققان هنوز در تلاشند تا جزئیات مربوط به چگونگی تاثیر چرخه قاعدگی بر گرسنگی را درک کنند، اما آنها برای دهه‌ها می‌دانند که فاز لوتئال می‌تواند باعث افزایش اشتها و میل به کربوهیدرات شود. البته این میل به پرخوری در برخی افراد که مستعد تجربه گرسنگی هستند، بیشتر از سایرین است.

در رابطه با پرخوری قبل از پریودی ژنتیک نیز بی تاثیر نیست. کسانی که خطرات ژنتیکی اختلالات خوردن دارند، در برابر خوردن «احساسی» یا «پرخوری» در طول چرخه قاعدگی‌شان آسیب‌پذیرتر هستند. در واقع هورمون‌ها نقش فیوز را برای ژن‌ها بازی می‌کنند. با افزایش مقدار هورمون‌های زنانه در برخی افراد، ژن پرخوری در آن‌ها فعال می‌شود. این بدان معناست که خطر پرخوری می‌تواند زمانی که هورمون‌ها در همه جا هستند افزایش یابد.

علل پرخوری قبل از پریودی چیست؟ | متخصص تغذیه اصفهان

تغییر در هورمون سروتونین

نوسانات در سطوح استروژن و پروژسترون می‌تواند بر انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین نیز تاثیر بگذارد .سروتونین نقش مهمی در نوسانات خلقی و میل به غذا دارد. اگر هوس مصرف کربوهیدرات دارید، ممکن است بدن شما در حال کاهش سطح سروتونین در فاز لوتئال خود درمانی باشد. سروتونین پایین با افزایش سندرم پیش از قاعدگی، با نام PMS مرتبط است. به گرفتگی عضلات، بدخلقی، افسردگی، سردرد و همه چیزهای نه چندان جالب فکر کنید. بله، سندروم پیش از قاعدگی و سروتونین دلیل اصلی همه آن‌ها است.

مصرف کربوهیدرات می‌تواند سروتونین را افزایش دهد که ممکن است سلامت شما را افزایش دهد. به عبارت دیگر، بدن شما برای پیشگیری از بروز علائم پریودی از شما درخواست کربوهیدرات بیشتر می‌کند. اگر شما در این بین خواب کافی نداشته باشید، اوضاع می‌تواند بدتر از این هم شود!

متابولیسم

بدن برای مقاومت در برابر علائم پریودی، باید کمی سخت‌تر کار کند. به همین دلیل است که سرعت متابولیسم پایه شما درست قبل و در اوایل دوره قاعدگی شما افزایش می‌یابد. افزایش کالری سوزی و تقاضای انرژی در روزهای منتهی به پریودی می‌تواند باعث گرسنگی شما شود. قسمت بد ماجرا این است که شما حتی با خوردن غذا هم نمی‌توانید عطش خود را خاموش کنید. در واقع شما هر چه بیشتر غذا بخورید، غریزه گرسنگی شما قوی‌تر از قبل خواهد شد.

تغییرات در هورمون‌های زنانه، نوسانات در ترشح استروژن و پروژسترون و تاثیر آن بر روی کاهش ترشح سروتونین، ژنتیک و متابولیسم بیشتر بدن در این دوره از دلایل اصلی پرخوری احتمالی قبل از پریودی است.

دکتر رضا اطمینانی را در اینستاگرام دنبال کنید

آیا پرخوری قبل از پریود نشانه pms است؟

پرخوری قبل از پریودی کاملا طبیعی است و بیشتر زنان آن را تجربه می‌کنند. اما تداوم در این روند ممکن است نشانه سندروم پیش از قاعدگی (PMS) باشد. البته پرخوری تنها نشانه این بیماری نیست. علائم دیگر عبارتند از:

  • آکنه
  • نفخ
  • یبوست
  • اسهال
  • خستگی
  • نوسانات خلقی
  • سینه‌های دردناک

درمان زود هنگام سندروم پیش قاعدگی بسیار حیاتی است، چرا که ممکن است به اختلال پرخوری یا PMDD (شکل شدیدتر سندروم پیش قاعدگی که در سنین باروری رخ می‌دهد) تبدیل شود. برای درمان این موارد می‌توانید از یک متخصص زنان و زایمان کمک بگیرید.


مطالعه بیشتر:

مصرف سبزیجات برای تقویت کلیه ها

فواید میوه ها و سبزی های نارنجی رنگ

زمان هضم غذاهای مختلف در معده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *