چرا سلولیت در بین زنان شایع‌تر است؟

چرا سلولیت در بین زنان شایع‌تر است؟

سلولیت

علت اصلی سلولیت ، تغییر در متابولیسم چربی‌ها و ضعف در سیستم لنفاوی و گردش خون است. فیبرهای کلاژن که پوست را به عضلات متصل می‌کنند، امکان کشیده یا شکسته شدن دارند و این امر باعث می‌شود چربی‌ها در این فضاها جمع شوند و ظاهری ناهموار ایجاد کنند.
توزیع چربی، بافت همبند و ترکیب هورمونی در بدن زنان به گونه‌ای است که احتمال بروز سلولیت در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. جدا از این موضوع، عواملی مثل ژنتیک، سبک زندگی، سن و تغییرات هورمونی می‌توانند در بروز سلولیت نقش مؤثری داشته باشند.
با وجود اینکه این بیماری مشکل جدی‌ای در سلامت ما ایجاد نمی‌کند و بیش‌تر مسئله‌ای زیبایی‌شناختی است، بسیاری از افراد به دنبال روش‌هایی برای کاهش یا از بین بردن آن هستند.

دلایل متعددی برای به وجود آمدن سلولیت وجود دارد که عبارتند از :

داشتن تغذیه سالم، ورزش منظم، هیدراتاسیون کافی و مراقبت‌های پوستی تأثیر قابل توجهی در بهبود ظاهر پوست دارد و از بروز مشکلاتی مثل سلولیت جلوگیری می‌کند. در نهایت، مشورت با متخصصان به منظور اتخاذ بهترین رویکرد درمانی، گامی اساسی در مسیر بهبود این شرایط پوستی خواهد بود.

۱. ژنتیک

سلولیت بر اثر ژن‌های خاصی پدیدار می‌شود چون عوامل ژنتیکی را می‌توان با سرعت متابولیسم، توزیع چربی در زیر پوست و سطوح گردش خون مرتبط دانست. به همین خاطر، اگر عوامل ژنتیکی‌تان مستعد باشد، با احتمال بیش‌تری به این شرایط پوستی دچار می‌شوید.

۲. چاقی و اضافه وزن

افرادی که چربی بیش از حد، کربوهیدرات زیاد و نمک و فیبر کمی مصرف می‌کنند، با احتمال بیش‌تری به سلولیت مبتلا شوند. پوشیدن لباس‌های تنگ در قسمت باسن هم می‌تواند جریان خون را محدود کرده و احتمال تشکیل سلولیت را افزایش دهد.
به‌ طور کلی، سلولیت در افرادی که چربی اضافی زیادی دارند، بیش‌تر دیده می‌شود اما احتمال ابتلا در افراد لاغر هم زیاد است.

سلولیت در بین زنان | دکتر رضا اطمینانی (متخصص تغذیه اصفهان)

۳. استرس و سبک زندگی

این موضوع نقش مهمی در بروز سلولیت دارد. جدا از رژیم غذایی ناسالم و پر از چربی که در بالا به آن اشاره کردیم، این بیماری در افراد سیگاری، کسانی که ورزش نمی‌کنند و کسانی که مدت طولانی‌ای در یک وضعیت می‌نشینند یا می‌ایستند، شیوع بیش‌تری دارد.

۴. عدم تحرک

وقتی می‌پرسیم سلولیت چیست؟ عدم تحرک خود را نشان می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید، جمع‌شدن چربی در تارهای پیوندی فیبری که پوست را به عضلات زیرین متصل می‌کنند، باعث فشار به پوست می‌شوند و سطحی ناهموار و به‌اصطلاح، گودی ایجاد می‌کنند. یکی از علل جمع‌ شدن چربی در بدن، عدم تحرک و فعالیت‌های بدنی است.

۵. بالا رفتن سن

دلایل هورمونی و در کنار آن، افزایش سن یکی از علل اصلی بروز سلولیت است. استروژن، انسولین، نورآدرنالین، هورمون‌های تیروئید در زنان و مردان و پرولاکتین بخشی از فرایند تولید سلولیت هستند. یکی از نظریه‌های حول محور این موضوع، این است که با کاهش استروژن در زنان در دوران نزدیک شدن به یائسگی، جریان خون به بافت همبند زیر پوست کاهش پیدا می‌کند.
گردش خون کم‌تر به معنای اکسیژن کم‌تر در این ناحیه است و در نتیجه، تولید کلاژن کم‌تر می‌شود و سلول‌های چربی افزایش پیدا می‌کنند. ترکیب این عوامل، رسوبات چربی بیش‌تری به‌وجود می‌آورد و از این طرف، اثر فرورفتگی در پوست ایجاد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *