چه غذاهایی برای معده درد مناسب نیستند؟

چه غذاهایی برای معده درد مناسب نیستند؟

چه غذاهایی برای معده درد مناسب نیستند؟

غذاهای مضر برای معده درد شامل:

لبنیات، غذاهای پرچرب، میوه و سبزیجات خام و غذاهای پرادویه می‌شوند.

۱) لبنیات برای معده درد

اگر معده درد همراه همیشگی شما است، احتمالا می‌دانید که لبنیات دوست خیلی خوبی برای شما محسوب نمی‌شود. هضم انواع لبنیات برای معده‌هایی که حساس هستند مشکل است، پس بهتر از مصرف شیر، بستنی، پنیر و غیره اجتناب کنید.

گاهی اوقات هضم لبنیات کم‌چرب برای معده آسان‌تر است، بنابراین اگر حتما اصرار دارید که از لبنیات استفاده کنید، می‌توانید از ماست کم‌چرب یا شیر کم‌چرب شروع کنید. اگر برای معده‌تان هیچ مشکلی پیش نیامد، مصرف آن را پله‌پله بالا ببرید.

۲) غذاهای سرخ‌شده و پرچرب

متاسفانه هیچ‌وقت چیزی مثل سیب‌زمینی سرخ شده یا فست فود‌ها در لیست غذاهای مفید برای معده جا نمی‌گیرند. اصولا هضم غذاهای پرچرب برای معده کار راحتی نیست، چه برسد به اینکه معده حساس و مستعد به درد هم باشد.

توصیه می‌کنیم اگر معده درد شدیدی دارید، به جای غذاهای پرچرب، غذاهای آب‌پز را جایگزین کنید و اگر معده دردتان شدید نیست، تا جای ممکن غذاهای کم‌روغن مصرف کنید.

چه غذاهایی برای معده درد مناسب نیستند؟ | متخصص تغذیه اصفهان

صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانی (متخصص تغذیه اصفهان)

۳) میوه و سبزیجات خام برای معده درد

میوه‌ها و سبزی‌ها به طور کلی فیبر زیادی در خود دارند. این غذاهای فیبردار باعث هضم راحت‌تر مواد غذایی، از طریق سیستم گوارش می‌شود. فیبر موجود در سبزیجات و میوه‌ها به خودی خود بد نیست، ولی وقتی صحبت از معده درد به خصوص همراه با علائمی مثل اسهال می‌شود، نقش مثبت فیبر به نقش منفی تمایل پیدا می‌کند.

بهتر است اگر معده درد دارید، سبزیجات یا میوه‌ها را به‌صورت پخته مصرف کنید تا کمتر دچار ناراحتی شوید.

۴) غذاهای پرادویه

شاید سخت باشد اگر بخواهید از خیر استفاده از بعضی از ادویه‌ها مثل فلفل تند به خاطر معده دردتان بگذرید، اما چاره دیگری نیست؛ این ادویه‌ها علائم معده درد را تشدید می‌کنند، پس اگر بیماری‌ای مثل زخم معده دارید، با دست خودتان، معده حساستان را اذیت نکنید.

 


مطالب پیشنهادی سایت دکتر رضا اطمینانی (متخصص تغذیه اصفهان):

علل و علائم اختلالات تغذیه‌‌ای

دلایل بی‌اشتهایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *