ماده خشک در محصولات غذایی چیست؟

ماده خشک در محصولات غذایی چیست؟

منظور از ماده خشک در محصولات غذایی چیست؟

ماده خشک در محصولات غذایی : اگر به مندرجات روی بسته بندی محصولات لبنی و غیرلبنی توجه کرده باشید بدون شک عبارت ماده خشک را در جدول تغذیه ای محصول دیده اید و شاید با خود فکر کرده اید که منظور از ماده خشک همان شیرخشک یا نوعی ماده افزودنی است که تولید کننده نخواسته شما از رمز و راز آن سر در بیاورید! اما اشتباه نکنید.

هر محصول یا فرآورده غذایی بدون استثنا حاوی ماده خشک است. ماده خشک به همه ترکیبات موجود در محصول بجز رطوبت آن گفته می شود. یعنی اگر یک ماده غذایی مثل شیر، ماست یا دیگر محصولات غذایی را در مجاورت حرارت قرار دهیم و رطوبت آن را حذف کنیم آنچه باقی می ماند، ماده خشک است. حال این ماده خشک می تواند ترکیبی از چربی، پروتئین، کربوهیدرات، ریزمغذی ها، نشاسته، مواد افزودنی، نگهدارنده، مواد رنگ دهنده و حتی شیرخشک باشد.

معمولا در فرآورده های لبنی میزان ماده خشک محصول نشان دهنده انسجام، قوام و خواص تغذیه ای همچون میزان پروتئین، کلسیم و سایر ریزمغذی های محصول است که اگر از حد معینی کمتر باشد یا محصول به قیمت بسیار پایینی خریداری می شود یا این که فرآورده توسط کارخانه پذیرفته نشده و عودت داده می شود.

متخصص تغذیه اصفهان | ماده خشک در محصولات غذایی چیست؟

این را هم بدانید برای بالا بردن ماده خشک برخی محصولات لبنی همچون ماست از شیرخشک استفاده می شود. شیرخشک تا حدودی بافت ماست را سفت و منسجم می کند و بر میزان خواص تغذیه ای بخصوص پروتئین آن می افزاید که حتما باید روی بسته بندی محصول قید شود.


دکتر رضا اطمینانی

متخصص تغذیه اصفهان

دکتر رضا اطمینانی با ارائه روش های اصولی در تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن افراد می تواند نقش مهمی در رسیدن افراد به سلامت جسمی و روحی داشته باشد .

جهت مشاهده پیج اینستاگرام دکتر رضا اطمینانی پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی :

علت لاغری و ریزش مو

جلوگیری از لاغری صورت در رژیم لاغری

نکات مهم درافزایش قد کودکان

موادغذایی افزایش دهنده شیر مادر

رژیم غذایی مردان برای پسردار شدن

رژیم غذایی مناسب افزایش قد

ارزش شیرخشک با شیر تازه برابری می کند؟

شیر خشک در‌ محصولات غذایی بزرگسالان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *