رژیم غذایی در دیابت بارداری۱

رژیم غذایی در دیابت بارداری۱

رژیم غذایی در دیابت بارداری۱

چه رژیم غذایی برای مادران مبتلا به دیابت بارداری مناسب است؟

کنترل قند خون در دوران بارداری برای سلامتی شما و جنین مهم است. نکات زیر به شما کمک می کند سطح قند خون خود را در دوران بارداری کنترل کنید.

  • کربوهیدرات های موجود در غذا هنگام هضم به قند (که گلوکز نیز نامیده می شود) تبدیل می شوند.

گلوکز برای شما و کودکتان مهم است، اما گلوکز بیش از حد در خون شما می تواند منجر به مشکلاتی شود. خوردن مقدار مناسب کربوهیدرات و انتخاب غذاهای سالم بسیار مهم است. کربوهیدرات ها در نشاسته، میوه ها، سبزیجات، شیر و ماست یافت می شوند، بنابراین این بخش های غذایی باید اندازه گیری شوند. از مصرف شیرینی ها و دسرها باید خودداری کرد زیرا ممکن است منجر به افزایش قند خون شوند.

 

  • ۳ وعده غذایی و ۲ تا ۳ میان وعده در روز بخورید.

خوردن بیش از حد مواد غذایی در یک زمان می تواند باعث افزایش بیش از حد قند خون شود. وعده های غذایی کوچکتر بخورید و میان وعده بخورید. شما در دوران بارداری نیازهای غذایی بالایی دارید و کودک شما برای تامین تغذیه متعادل به شما نیاز دارد.

 

  • وعده های غذایی کربوهیدراتی خود را اندازه بگیرید.

در هر وعده غذایی، یک نشاسته انتخاب کنید. یک وعده غذای مناسب حدود ۱ فنجان برنج پخته شده، دانه، رشته فرنگی یا سیب زمینی یا ۲ تکه نان در هر وعده غذایی است.

 

  • هر روز یک لیوان شیر بخورید.

شیر یک غذای سالم و منبع مهم کلسیم است. قند شیر به دلیل مایع بودن سریع جذب می شود. مصرف بیش از حد شیر در یک زمان می تواند منجر به افزایش قند خون شود. بهتر است در روز یک لیوان شیر حتما مصرف کنید.

رژیم غذایی برای مادران مبتلا به دیابت بارداری(قسمت اول) | متخصص تغذیه اصفهان

صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانی – متخصص تغذیه اصفهان

  • تمام میوه ها را در یک زمان نخورید!

میوه ها مغذی هستند، اما چون قند طبیعی دارند، در هر وعده فقط یک عدد مصرف کنید. یک وعده میوه یک تکه کوچک میوه یا ½ میوه بزرگ یا حدود ۱ فنجان میوه مخلوط است. آب میوه قند بیشتری از میوه دارد و برخلاف میوه فیبری ندارد پس بهتر است سعی کنید آب میوه ننوشید.

 

  • فیبر بیشتری بخورید.

نان سبوس دار، برنج قهوه ای، برنج سبوس دار، جو سبوس دار، جو، ارزن یا هر غلات کامل دیگری را امتحان کنید. حبوبات شامل نخود، عدس و هر نوع لوبیا مثل لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا سیاه یا گاربانزو در وعده های غذایی خود استفاده کنید. این غذاها سرشار از فیبر هستند. و به پایین نگه داشتن سطح قند خون شما نسبت به زمانی که غلات تصفیه شده مانند نان سفید و برنج سفید می خورید کمک می کنند.

 

  • صبحانه خیلی مهم است.

کنترل قند خون در صبح ممکن است دشوار باشد زیرا در آن زمان هورمون های بارداری بسیار قوی هستند. این هورمون‌ها می‌توانند حتی قبل از غذا خوردن باعث افزایش سطح قند خون شوند. غلات خشک، میوه ها و شیر بهترین انتخاب برای صبحانه نیستند چرا که خیلی سریع هضم می شوند و می توانند باعث افزایش سریع سطح قند خون شوند. صبحانه حاوی غلات کامل به همراه یک ترکیب پروتئینی معمولاً بهترین انتخاب است.

 


مطالب پیشنهادی:

۵ اقدام کاربردی جهت درمان دیابت بارداری

خطر دیابت بارداری برای مادر و نوزاد

تشخیص دیابت بارداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *