مواد غذایی مفید برای بیماران سرطانی

مواد غذایی مفید برای بیماران سرطانی

سس‌های گوجه فرنگی نه تنها از محتوای بالای ویتامین C بهره می‌برند،

بلکه گوجه‌فرنگی به از بین بردن مزه بد دهان در برخی از بیماران مبتلا به سرطان که دوره شیمی درمانی را می‌گذرانند، کمک می‌کند.

سس‌های گوجه‌فرنگی که بدون ادویه هستند را مصرف کنید. اگر دارای زخم‌های دهانی هستید از مصرف گوجه‌فرنگی پرهیز کنید.

گوشت بدون چربی مرغ و بوقلمون هضم آسانی دارد،

در شرایطی که از محتوای بالای پروتئین نیز سود می‌برید.

گوشت بدون چربی مرغ یا بوقلمون انتخاب بهتری نسبت به گوشت قرمز محسوب می‌شود.

گوشت قرمز ممکن است موجب افزایش التهاب شده و به شکل‌گیری بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی منجر شود.

ماهی چرب اسیدهای چرب امگا۳ زیادی دارند که می‌تواند به قوی نگه داشتن عضلات کمک کند.

همچنین، ویتامین B12 که بدن برای تولید گلبول‌های قرمز به آن وابسته است.

و ویتامین D که عنصری کلیدی برای سلامت استخوان‌ها محسوب می‌شود،

از دیگر مواد مغذی موجود در ماهی‌های چرب هستند.

زنجبیل با حالت تهوع که یکی از عوارض جانبی شیمی درمانی و برخی داروهاست، مقابله می‌کند.

اضافه کردن زنجبیل تازه رنده شده به غذاها یا چای ممکن است،

به تسکین حالت تهوع که به‌طور کامل توسط داروهای ضدتهوع از بین نرفته است،

کمک کند.


دکتر رضا اطمینانی

متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان

کانال تلگرام: @dretminani

 

دستگاه Powershape

دستگاه Powershape

دستگاه Powershape

سیستم درمان سلولیت و چربی های موضعی با استفاده همزمان از انرژی لیزر کم توان، رادیوفرکوئنسی(RF) و وکیوم در این دستگاه بصورت همزمان انجام میگردد.
این دستگاه با داشتن سیستم رولی وکیوم باعث افزایش درناژ لنفاوی، رفع ادم و بهبود سلولیت می شود.
و باعث افزایش عمق نفوذ رادیو فرکوئنسی گشته و نتایج درمان بهتر می شود.
این دستگاه ساخت کشور کره جنوبی است .
با داشتن هندپیس های مختلف جهت کاهش سایز دور شکم، ران ها، بازوها، بهبود غبغب و جهت جوانسازی صورت مورد استفاده می باشد.

 

 دانلود فایل ورد                                                                                          دانلود پاورپوینت 
رژیم غذایی مناسب بیماران مبتلا به سرطان خون:

رژیم غذایی مناسب بیماران مبتلا به سرطان خون:

یک بیمار سرطانی باید از رژیمی پیروی کند که در آن تمام گروه های غذایی وجود دارند.

این بیماران باید از وعده های غذایی کم حجم استفاده نمایند، ولی تعداد وعده های غذایی آن ها باید به بیشتر از ۶ وعده در روز برسد.

به علت اثرات مخربی که بیماری لوسمی بر روی بدن دارد و همه بدن را تحت الشعاع خود قرار می دهد،

داشتن یک تغذیه صحیح و اجرای یک برنامه غذایی سالم بسیار حائز اهمیت است.

کالری: برای دریافت کالری اضافه، می توان از غذاهای پُرکالری مانند مثل معجون های مختلف، استفاده نمود.

پروتئین: پروتئین نیز برای تقویت این بیماران حائز اهمیت است. پروتئین را می توان از غذاهایی چون گوشت قرمز لُخم، مرغ و ماهی به دست آورد.

آب: دریافت آب برای این بیماران، به منظور مقابله با کم آبی بدن مهم است، زیرا در نتیجه درمان هایی چون شیمی درمانی و رادیوتراپی، بدن این بیماران آب از دست می دهد.

مصرف مقدار کافی آب و مایعات برای مقابله با یبوست، بی حالی و رخوت که در این بیماران شایع است، کمک کننده می باشد.

آیا مصرف نوشابه و فست‌فود در بیماران سرطانی مضر است؟

آیا مصرف نوشابه و فست‌فود در بیماران سرطانی مضر است؟

گاهی برخی بیماران در طول شیمی درمانی می‌پرسند ما هوس کرده‌ایم نوشابه و یا فست فود بخوریم.

آیا اتفاقی می افتد.

باید به این بیماران گفت هیچ اتفاقی نمی‌افتد عملا بیماری که شش یا هفت ماه است شیمی درمانی می‌کند،

دلش می خواهد از زندگی‌اش لذتی هم ببرد.

آنچه که مهم است این است که مصرف یک یا دوبار در طول درمان ایرادی ندارد. اما به طور کلی به این بیماران باید آموزش داد.

که این مواد غذایی به لحاظ دارا بودن نمک که تشدید «ادم» می‌کند و چربی‌ها و کالری بالایی که دارد بهتر است محدود شود.

بیماران از چغندر، لبو و هویج در رژیم غذایی‌شان استفاده کنند و نوشیدنیهایی که،

شکر و قندهای مصنوعی دارند باید محدود شوند و آموزش دهیم برخی نوشیدنی‌های صنعتی را از رژیم غذایی‌شان حذف کنند و از میوه و آبمیوه طبیعی استفاده شود.

افرادی که شیمی درمانی می‌کنند عوارض مختلفی مانند تهوع، استفراغ و یبوست و حتی اسهال و مشکلات خواب و پوستی که رایج است دارن

که برای هریک از این‌ها می‌توان توصیه‌هایی داشت.

احساس گرسنگی کاذب

احساس گرسنگی کاذب

احساس گرسنگی کاذب نیاز بدن نیست.

وقتی صحبت از گرسنگی می‌شود سریعاً  کتاب فیزیولوژی انسانی را به یاد می آورم که توضیح داده بود بدن با ترشح کردن هورمون‌های خاصی دستور ایجاد احساس گرسنگی را صادر می‌کند. این مکانیسمی بود که در این کتاب به آن اشاره شد اما در طی چند سال اخیری که متوجه شدیم که این مکانیسم ممکن است از حالت عادی خود خارج شود و بدن بدون اینکه نیازی به مواد غذایی داشته باشد هورمون‌های گرسنگی را ترشح می‌کند یا بدون ترشح هورمون‌های گرسنگی افراد دچار میل و ولع می‌شوند که خود عامل اضافه‌وزن و چاقی می‌باشد.

در این مقاله سعی کرده‌ام به ۶ دلیلی که سبب ایجاد احساس گرسنگی کاذب می‌شود بپردازم.

مراجعه‌کننده‌ای داشتم که همیشه از احساس گرسنگی کاذب بعد از سیر شدن شکایت می‌کرد. درواقع او اعتقاد داشت که  باوجوداینکه به‌اندازه غذا می‌خورم اما همچنان بدنم من را به سمت یخچال و کابینت می‌برد و همانند روح سرگردان در آشپزخانه به دنبال خوراکی و تنقلات می‌گردم.

در اولین ملاقات که باهم داشتیم گفت: آقای دکتر  دوستان من از وقتی به شما مراجعه کرده‌اند نتایج خوبی ازنظر وزنی و کنترل ولع نسبت به خوراکی‌ها کسب کرده‌اند. لطفاً به من کمک کنید که علاوه بر کاهش وزن بتوانم ریزه‌خواری و گرسنگی‌های مکرر خود را کنترل کنم.

در پاسخ به این دوستمان گفتم که فقط کافی است آموزش‌هایی که در ادامه این مقاله نیز به آن اشاره می‌کنم را اجرا کند تا مانند بسیاری دیگر از افراد بتواند به هدف خود که کنترل احساس گرسنگی کاذب و رسیدن به وزن ایده آل است برسد.

تماشای تلویزیون و احساس گرسنگی

اگر از بینندگان پر و پا قرص شبکه‌های تلویزیونی هستید یعنی روزانه حداقل چند ساعت را پای سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی می‌گذرانید باید بدانید که ممکن است دچار احساس گرسنگی کاذب شوید.

زمانی را به خاطر بیاورید که نهار یا شام مفصلی خورده‌اید و بلافاصله روی مبل یا روی فرش خانه‌تان به تماشای فیلم‌های تلویزیونی می‌پردازید. این اتفاق می‌تواند اشتیاق شما به مصرف چیپس، پفک ، تخمه و سایر تنقلات را باوجوداینکه زمان زیادی از مصرف غذا نگذشته است زیاد کند.

به عقیده‌ی متخصصان انگلیسی زمانی که ساعاتی را به تماشای تلویزیون می‌پردازید احساس گرسنگی ناخودآگاهی در شما ایجاد می‌شود! اما ممکن است این سؤال برای شما ایجاد شود که به چه دلیل این اتفاق در بدن رخ می‌دهد؟

یکی از عوامل آن را می‌توانیم به دلیل ترشح آدرنالینی که درنتیجه‌ی تماشای فیلم در شما ایجاد می‌شود ارتباط دهیم. این وضعیت سبب اختلال در بروز سیگنال‌های سیری می‌شود و با افزایش احساس گرسنگی کاذب همراه است.

افرادی که عاشق فیلم هستند معمولاً تا پاسی از شب به تماشای سریال‌های موردعلاقه‌ی خود می‌نشینند که درنتیجه‌ی آن احساس ریزه‌خواری به علت دیر خوابیدن و خستگی ایجاد می‌شود.

زمانی که فردی با کمبود خواب مواجه می‌شود، بدن را در حالتی قرار می‌دهد که در آینده‌ی نزدیک میل به مصرف شیرینی افزایش پیدا می‌کند.

اما راهکار چیست؟

اولین گام این است که اگر در این شرایط دچار احساس گرسنگی کاذب شدید علت آن را بدانید. به‌مرور تماشای تلویزیون را کم کنید. در این شرایط که در حال تماشای تلویزیون هستید یا بعد از اتمام آن، اگر احساس گرسنگی کاذب به شما دست داد تا ده دقیقه حواستان را به مسئله‌ای دیگر معطوف کنید و بعدازآن اگر همچنان احساس گرسنگی کردید یک لیوان آب میل کنید.

سعی کنید در حین تماشای تلویزیون مواد غذایی دم دستتان قرار ندهید.

عادت به جویدن آدامس دارید؟

در برخی موارد مشاهده می‌کنم که افراد با جویدن آدامس احساس سیری موقتی را برای خود ایجاد می‌کنند. با این کار می‌خواهند از شر گرسنگی خلاص شوند اما آیا این کار درست است؟

شما به‌محض مصرف آدامس حتی اگر اشتهای کمی داشته‌اید، سبب بیدار شدن کامل اشتهای خود می‌شوید که چند دقیقه بعد از جویدن آدامس کاملاً آن را احساس خواهید کرد. زمانی که معده شروع به جویدن چیزی می‌کند درواقع انتظار رسیدن غذا را دارد! در این مواقع شمارا تحت‌فشار برای خوردن قرار می‌دهد! اما در این شرایط چه‌کاری انجام دهیم؟

نیازی به خوردن چیزی ندارید و فقط یک لیوان آب میل کنید.

کم‌خواب‌ها بیشتر گرسنه می‌شوند!

اجازه دهید هورمون‌های اشتها را به شما معرفی کنم.

هورمون کنترل‌کننده‌ی اشتها: لپتین

هورمون محرک اشتها: گرلین

چرا به معرفی این هورمون‌ها پرداختم؟ به دلیل اینکه شما در حال مطالعه‌ی مقاله‌ای هستید که به شما کمک کند گرسنگی واقعی را شناسایی کنید و تن به احساس گرسنگی کاذب ندهید.

این هورمون‌ها زمانی که به‌خوبی کار کنند اشتهای شما کنترل می شود و شما تنها زمانی احساس گرسنگی می کنید که نیاز به غذا داشته باشید. اما برخی موارد هستند که مانع از کارکرد خوب این هورمون‌ها می‌شوند ازجمله کم‌خوابی.

خسته بودن و کم‌خوابی باعث ایجاد احساس گرسنگی می‌شود. در اکثر پژوهش‌های صورت گرفته مستقیماً به این موضوع اشاره‌شده است که خواب کمتر از ۷ ساعت در شبانه‌روز بر هورمون‌های اشتها تأثیر مستقیم می‌گذارد.

این اتفاق سبب تحریک اشتها می‌شود و نکته‌ی جالب‌توجه اینجاست که خستگی تمایل افراد به مصرف مواد غذایی با قند بالا را افزایش می‌دهد. چراکه با مصرف این مواد قندی با سرعت بیشتر احساس خستگی برطرف می‌شود.

پس با این تعاریف چرا به دنبال رژیم‌های غذایی سخت برای کاهش وزن خود رفته‌اید؟ بهتر است که با تنظیم خواب شرایط را برای تنظیم کارکرد صحیح هورمون‌های اشتها فراهم کنید.

خاطرات شما محرک گرسنگی هستند.

ممکن است در طول هفته چندین بار ریزه‌خواری داشته باشید. وقتی از مراجعه‌کنندگان سؤال می‌کنم که علت ریزه‌خواری شما چه چیزی بوده است یکی از عوامل را خاطراتی که قبلاً با برخی مواد غذایی خاص داشته‌اند عنوان می‌کنند.

خاطراتی مانند غذایی خوشمزه، بستنی خیلی خاص، تنقلاتی که درگذشته در برخی فروشگاه‌های عرضه می‌شده و شما بعد از چند سال مجدداً آن را در ویترین یک مغازه مشاهده کردید و…. همگی می‌توانند عاملی باشند که به‌صورت ناخودآگاه گرسنگی شمارا تحریک کنند.

اما در این شرایط چه‌کاری از دست شما برمی‌آید؟

بهتر است بلافاصله به این فکر کنید که شما با خوردن این ماده‌ی غذایی خاص فقط به بدن خود انرژی اضافه‌ای وارد می‌کنید و درواقع خاطرات گذشته ممکن است امروز به ضرر شما تمام شود پس بهتر است آن خاطره جای خود را داشته باشید و به خود بگویید که در حال حاضر نیازی به مصرف این ماده‌ی غذایی ندارید.


دکتر رضا اطمینانی

متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان

کانال تلگرام: @dretminani

 

رژیم تخصصی دیابت

رژیم تخصصی دیابت

باید ها و نبایدهایی درمورد تغذیه در افراد دیابتی

 تغذیه دیابتی ها با افراد دیگر به طبع تفاوت هایی دارد که برخلاف انچه بسیاری فکر می کنند تنها نخوردن قند و شیرینی اصل مهم این رژیم غذایی نیست.به منظور کنترل قند خون روزانه ۶ وعده غذا شامل سه وعده غذایی اصلی (صبحانه، ناهار و شام) و سه میان وعده توصیه میشود. بیماران دیابتی باید غذاهای اصلی و میان وعده ها را در ساعات معینی مصرف کنند. تعداد وعده های غذایی روزانه آنها باید به ۶ واحد افزایش یابد. مردان در وعده های اصلی از ۴ تا ۵ واحد و زنان از ۳ تا ۴ واحد از گروه های غذایی حاوی قند استفاده نکنند. میزان مصرف گروه های غذایی حاوی قند در میان وعده ها در هر دو جنس، زن و مرد از ۱ تا ۲ واحد نباید بیشتر باشد .میان وعده شب بهتر است از یک ماده پروتئینی مانندپنیر یا شیر که همراه با نان تهیه شود، باشد .تغذیه دیابتی ها

تغذیه دیابتی ها
رژیم غذایی و تغذیه دیابتی ها

رژیم غذایی دیابتی ها طبق گفته های متخصصان تغذیه باید در درجه ی اول حافظ تعادل قند خون این افراد باشد که برای رسیدن به این مهم باید بدانیم که دیابتی ها چه بخورند و چه نخورند؟

  • جو
  • گوشت گاو و مرغ
  • ماهی
  • دانه کتان
  • روغن زیتون
  • کره بادام زمینی
رژیم تخصصی بارداری

رژیم تخصصی بارداری

نکات تغذیه ی مادر باردار:

  •  رشد و نمو کامل جنین رابطه تنگاتنگی با تغذیه مادر دارد.
    تامین نیازهای او با دریافت مواد مغذی مادر عجین شده، تنها راه برآوردن نیازهای انرژی و ساختاری او به واسطه جفت است.
  •  علاوه تغییرات فیزیولوژیک خاص این دوران را نیز باید مد نظر داشت چرا که متابولیسم موادغذایی و حتی نیاز به آنها در این مدت تغییر می یابد.
  • اهمیت و ارزش غذا بستگی به نوع آن دارد نه به مقدار آن .
    مقدار غذای مصرفی روزانه متفاوت است و تا حدی با قد ، وزن و اشتهای زن ارتباط دارد .
  • برخی از زنان باردار از ترس این که اگر غذای زیاد بخورند نوزادشان بزرگ می شود سعی می کنند که از میزان عادی خوراک روزانه خود بکاهند .
  • در برنامه غذایی روزانه علاوه بر مواد قندی، چربی و نشاسته که باید وجود داشته باشد.
    مواد دیگری از قبیل ویتامین ها و مواد معدنی که حرارت و انرژی تولید می کنند وجود دارند.
    که  این مواد برای فعالیت سلولهای بدن بسیار مفیدند و کمبود آنها در بدن ایجاد ناراحتی می کنند.
    کلسیم یکی از مهمترین مواد معدنی است که همرا با مواد پروتئینی برای تشکیل اسکلت استخوانی جنین بسیار اهمیت دارد .
دستگاه In Body

دستگاه In Body

دستگاه In Body

این دستگاه کارایی بسیار بالایی در آنالیز ترکیبات بدن دارد.
از قبیل درصد چربی، میزان آب، عضلات، استخوان ها و املاح بدن دارد.
امکان تعیین کمبود وزن، اضافه وزن و چاقی، شاخص توده بدنی(BIA)، نسبت دور شکم به دور لگن(WHR) و اندازه گیری درصد چربی در دست ها، پاها و شکم از دیگر ویژگی های بسیار دقیق این دستگاه می باشد.
اطلاعات خروجی این دستگاه یه صورت پرینت بوده و قابلیت استفاده برای سنین ۳ تا ۹۹ سال را دارا می باشد.
در مراجعات مکرر، اطلاعات قبلی ترسیم و به صورت نمودار برای پزشک قابل بررسی و پیگیری می باشد.

دانلود فایل ورد